streda 7. januára 2015

Pravidlá. (Hm, no... Skôr také všeobecné zásady pre hráčov. :-) )

Tento článok považujem pri vývoji tejto hry i jej fiktívneho sveta za dosť kľúčový, a vrelo vám ho odporúčam prečítať.

Úprimne, neberte nasledujúce body v tomto článku ako nejaké suchopárne, do kameňa tesané herné pravidlá. Jednotlivé body predstavujú skôr také všeobecné odporúčania a inštrukcie pre túto rolovú hru (ďalej len RH). Ak sa daných bodov budete držať, verím, že celkové plynutie hry ostane súvislo dynamické a zaujímavé, a to aj vtedy, keď sa v deji nebude práve odvíjať ktoviečo vzrušujúce. Okrem toho by tieto neformálne smernice mali prispieť aj k lepšej atmosfére medzi hráčmi. Najmä ich nevtieravo primäť k tomu, aby nezabúdali pri hraní na etiketu (napr. na slušné správanie sa k ostatným, na "hranie športovo", atď.) a tiež na to, že prehnane veľa vtipkovania a blbnutia môže začať kaziť zážitok z hry a kaziť ponor do jej prostredia a deja.



1.
Pri hre je prítomný Rozhodca. Je nevideným, vševediacim rozprávačom. Nech už veríte v čokoľvek, vašou mantrou bude: "Rozhodca sa vždy díva.", "Rozhodca je matkou, Rozhodca je otcom.", "Rozhodca má vždy pravdu a myslí to vždy v dobrom (pokiaľ neurobí príležitostné chyby alebo prerieknutia, uznávam...)". Rozhodca však nie je len rozprávač. Je zároveň vaším, neraz sarkastickým, no v konečnom dôsledku súcitným sprievodcom, poradcom a pomocníkom. Ešte aj keď vás dejovo usmerňuje, ide z jeho strany o dobrý úmysel. Nechce, aby vaša postava uviazla pri nezmyselných činnostiach či pokusoch, ktoré vás len oberú o čas a radosť z RH. Môže vás podpichovať, sem-tam poúčať, ale chce vám dobre, to si píšte. (Len tak mimochodom, Rozhodca z nejakého nepochopiteľného dôvodu vyzerá ako ja v plášti s kapucňou. ;-) A ak sa budete dostatočne pozorne obzerať po niektorých lokalitách v RH, možno naňho občas narazíte, ako takú menšiu alúziu.)

2.
Ak chcete hovoriť za seba a nie za svoju postavu, vždy na to prosím upozornite ostatných, či už verbálne alebo písomne. Mimopostavové hašterenie sa o priebehu a stave hry (či konkrétnej misie v nej) bez toho, aby ste na to aspoň zbežne upozornili ostatných hráčov, je zlá etiketa. Ak sa hráč takého správania bude dopúšťať opakovane, bude za to Rozhodcom penalizaovaný. V prípade, ak budete hrať túto RH výlučne písomne (napr. po nete),  používajte skratku OOC ("out of character") alebo nejakú jej slovenskú obdobu. Je to v podstate čosi ako rozlišovanie medzi priamou rečou a uvádzacou rečou (tá druhá je samozrejme porovnateľná s vaším hráčskym prejavom, keď nehovoríte za postavu). Danú skratku vždy pripájajte pred tú časť textu, v ktorej hovoríte za seba, ako hráč. Text, ktorému nebude predchádzať skratka, bude považovaný za prejav vašej postavy. (Je jedno, či to bude jej slovný prejav alebo jej pohyby, mimika a správanie.)

3.
Nehrajte, aby ste vyhrali. Hrajte, aby ste sa zabavili a preskúmali okolitý svet a veci, ktoré ponúka. Používajte vašu predstavivosť, buďte trpezlivý/-í, nebojte sa preskúmať a zvažovať rôzne záležitosti. Taktiež sa s vecami nasilu neplašte, neponáhľajte sa. Trpezlivosť je cnosťou kráľov - a dané príslovie platí o to viac pre profesionálnych zlodejov a šéfov zlodejských cechov ! Radšej byť pomalší a metodický/-í, než uponáhľaný/-í a potom zarmútený/-í. Ak zlyháte v misii alebo ju musíte z nejakého dôvodu predčasne opustiť, žiaden strach. Môžete to skúsiť znovu, niekedy v budúcnosti. Nie donekonečna, lebo máte k dispozícii len tri pokusy o reparát. No v konečnom dôsledku sa môžete vrátiť ku misii či questu, ktoré ste nedokončili alebo museli dočasne odložiť stranou. A to sa počíta...

4. 
Ak ste v pokušení zaujať k vašej postave alebo celej RH prístup á la "munchkin", NEROBTE TO. Hráte preto, aby ste sa s ostatnými zabavili a mali nejaké zaujímavé zážitky. Nie preto, aby ste vyhrali za každú cenu alebo naškrečkovali čo najviac lupu/zručností/príjmu/znalostí/výstroja/ajaneviemčoešte. Škrečkovanie len pre škrečkovanie sa v tejto hre nepodporuje. Koniec-koncov, hra funguje tak, že často dokážete dokončiť a zvládnuť jej misie aj za pomoci slabšieho vybavenia. Veci, ktoré skutočne potrebujete zo všetkého najviac pre väčšinu misií, sú sedliacky rozum, suchý humor a dôvtip, schopnosť riešiť problémy z iného uhla, a v neposlednom rade aj vôľa nevzdať sa ľahko, ak narazíte na problémy. Verte mi, nepotrebujete "steampunkový pílkovitý meč na motorový pohon" o veľkosti minivanu (zbraň, ktorú ste si určite len tak narýchlo vybájili, "lebo cool"...), aby ste sa ubránili pred príležitostným útočníkom. V tejto RH budete mať na výber vybavenia viac ako dosť, a hoci bude pôsobiť takmer navýsosť obyčajne, bude vám dobre slúžiť, ak sa ho naučíte dobre a prezieravo používať.

5. 
Niektoré RH sú veľmi výrazne a otvorene zamerané na konfrontačné bojovanie, zabíjanie príšer a podobne. Táto RH je naopak zameraná prevažne na prieskum, na zakrádanie sa a na vyjednávanie s inými postavami. Ak dúfate, že vaše postavy budú neskrývane vojensky ladenými figúrami, pobehujúc a masakrujúc zaradom každého, kto sa im znepáči, máte smolu. Väčšina výzboje, ktorá vám bude prístupná ako členovi zlodejskej komunity, je skôr obyčajnejšia a prefíkanejšia: Namiesto nejakých čarodejných kladív, prehnane masívnych obojručných mečov či opakovacích pušiek si poradíte dostatočne aj s obuškom, falcionom alebo krátkym lukom či kresadlovou pištoľou. To isté platí pre brnenie. Veď uznajte: Prečo by ste vôbec používali rozmerné a hlasité plátové brnenie, ak viete, že sa potrebujete presúvať s ľahkosťou, svižne a prevažne nepozorovane ?

6. 
Môžete si vybrať, či budete hrať ako zlodej na voľnej nohe alebo ako člen zlodejského spolku či zlodejského cechu. Tak ako sa vaša kariéra neustále vyvíja v priebehu hry, tak isto sa môžu vyvíjať aj vaše kariérne plány. Takže, ak sa niekedy rozhodnete, že pre vás už nie je zábavné byť osamelým vlkom, môžete požiadať o vstup do spolku alebo do cechu, alebo si rovno založiť váš vlastný. A podobne, ak už máte plné zuby toho, že je vaša postava členom spolku či cechu, môžete sa vrátiť ku koreňom a stať sa znovu sólovo pôsobiacim profesionálnym zlodejom. Oboje hlavné kariérne chodníčky majú samozrejme svoje výhody a nevýhody. Je však potrebné mať na pamäti podstatný fakt, že ani zlodej na voľnej nohe, ani spolkový alebo cechový zlodej, by dlhodobo neprežili bez príležitostnej vzájomnej spolupráce.

7. 
Aký druh alebo pohlavie vyberiete pre svoju postavu nie je až tak drasticky dôležité a ovplyvní vašu postavu iba v určitých menej významných ohľadoch. Možno narazíte na problémy spojené s tým, že určití jednotlivci alebo skupiny majú predsudky voči vašej postave pre jej zovňajšok, pôvod alebo vystupovanie, no hra je vystavaná takým spôsobom, že môžete tieto problémy obísť alebo prekonať. Našťastie vám nehrozí, že narazíte na nehráčsku postavu s postojom typu "Nikdy s vami nebudem hovoriť, lebo patríte k druhu XY.". Predsudky a diskriminácia sa vyskytujú aj v tomto svete, ale nik nie je natoľko zarytý alebo neoblomný, aby sa nedal presvedčiť (a to aj bez použitia násilia). Nerobte si teda prehnané starosti s tým, k akému inteligentnému druhu bude vaša postava patriť - príslušníci všetkých druhov dokážu obmedzenia a prekážky obísť (alebo s nimi vybabrať), a ani jeden nie je úplne vylúčený z dosiahnutia úspechu. Keby boli prekážky neprekonateľné, to by už bolo nudné a demotivujúce, no nie ? Preto si chcem byť istý, že hráči budú mať dôvod vyskúšať si aj exotickejšie typy obyvateľov herného sveta keď budú koncipovať svoju postavu.

8. 
Zamestnanie vašej postavy nie je rigidnou "triedou". Je to skôr určitá "škola špecializácie" a patrí medzi tie veci, ktoré sa v priebehu hry vyvíjajú (ešte viac, než vaše rozhodnutie, či sa chcete podieľať na nejakom zlodejskom zoskupení alebo si zarábať na vaše živobytie samostatne). Ako som už spomenul, profesie v tejto RH sú pomerne flexibilné. Môžete pre vašu postavu vybrať až tri rôzne zamestnania naraz, a on či ona sa bude potom špecializovať v daných troch smeroch. Avšak, najlepšou voľbou z kvantitatívneho hľadiska je len jedno alebo dve povolania. Nik vám samozrejme nebráni, aby ste si zvolili až tri, ale menej je niekedy viac. Ďalší dôležitý fakt je, že hoci si môžete teoreticky vybrať akúkoľvek kombináciu povolaní, aká vás len napadne, oplatí sa používať pri tomto výbere trochu logiky. Určité typy kombinácií ponúkajú určité väčšie výhody. Nie bezbrehé, no sú to stále výhody.

Rovnako ako pri vašej voľbe jedného z troch kariérnych kurzov (jednotlivec/spolok/cech), tak aj pri povolaniach môžete rozhodnúť o zmene vášho smerovania kedykoľvek počas hry. Len nezabúdajte, že to, pochopiteľne, nie je okamžitý proces. Ak ste napríklad od začiatku partie hrali v RH postavu, ktorá je úradníčkom nejakého zlodejského cechu, nepremeníte ho hneď zo dňa na deň na šikovného vlamača loziaceho po budovách, len preto, že ste sa tak rozhodli. K pretvoreniu postavy pomocou tréningu a naberania nových skúseností postupne dôjde, ale musíte na danú zmenu kurzu vynaložiť isté množstvo času a námahy. Tak ako v reálnom svete, tak ani v tomto fiktívnom nedokáže nikto len tak šibnutím čarovného prútika zmeniť celé svoje remeslo bez najmenších problémov.

A ešte jedna vec: Nepodceňujte zdanlivo menej okázalé povolania. Každé jedno zamestnanie má v zlodejskom prostredí tejto RH svoje miesto. V pasážach zameraných viac na tímovú prácu sa aj tí najväčší machri medzi zlodejmi-zakrádačmi často ocitnú v šlamastike, ak nebudú mať pomoc v podobe určitého podporného tímu, ktorý má na starosti veľkú časť plánovania a bezpečnosti misie. Niekedy je potrebná zručnosť tak v organizovaní a manažovaní, ako je potrebná aj v samotnom vykonávaní.

9.
Na hráča, ktorý prostredníctvom svojej postavy začne tárať otrepané odkazy na montypythonovské fóry a skeče alebo spomínať mém o "šípe do kolena", Rozhodca uvalí hroznú a záhadnú kliatbu. Otrasne bolí, je len ťažko liečiteľná alebo úplne nevyliečiteľná, a spôsobuje vašej postave neustálu fyzickú penaltu za každý jeden pohyb a činnosť, ktoré vykoná. Takže necitovať ! Kapíš ? ;-))

10.
Chcem pekne a zdvorilo zaapelovať, aby pri hraní nebol nikto z účastníkov RH neslušný/-í alebo drzý/-í k spoluhráčom. (Možno trochu banálny postreh, ale napriek tomu pri RPGčkach na takéto elementárne veci ľudia neraz zabúdajú.) Ak máte ako hráč nejaké výhrady ohľadom smerovania aktuálnej partičky RH, odložte to na neskoršiu, separátnu diskusiu. Neťahajte priamo do hrania žiadne hádky a podobne. Ak môžem zacitovať (do slovenčiny preloženú) pasáž z úvodu k jednej online RH, ktorú dávnejšie vytvoril jeden môj anglofónny známy: "Buďte zdvorilí a vľudni k ostatným v hre aj mimo hry. Nevláčte do hrania spory a nevraživosť z iných hier. Ak máte pocit, že jeden zo spoluhráčov náležite nerešpektuje vašu postavu alebo postavy ostatných, nechajte to prosím na moderátora. Nesnažte sa za každú cenu rozpútať žabomyšie vojny, dobre ?".

11.
Aby sa predišlo tomu, že sa táto RH po čase stane únavnou alebo bude pôsobiť nútene, bude sa vždy hrávať v rámci časovo ohraničených posedení. Čo tým myslím ? Nuž, kedykoľvek sa hráči rozhodnú dať si pauzu a spoločne sa dohodnú pred Rozhodcom, že potrebujú nateraz trochu oddychu a vrátia sa k dobrodružstvu neskôr, práve prebiehajúce posedenie (či je to už porada postáv, nejaká misia alebo nejaký quest, atď.) bude "pauznuté". V hraní sa bude pokračovať niekedy nabudúce, od bodu, na ktorom sa spoločne dohodnú hráči. Každá jedna dokončená misia alebo quest sa taktiež budú automaticky počítať ako dokončené posedenie, pre hráčov aj ich postavy. Toto uľahčuje tvorbu pomyslených "pauzovacích bodov", pri ktorých sa môžete rozhodnúť, či ešte chcete pokračovať, alebo nateraz "uložíte" vašu rozohranú partiu na nejaké neskoršie herné posedenie. Samozrejme, ono ďalšie posedenie sa môže konať teoreticky kedykoľvek - o pár hodín, o deň neskôr, o týždeň - ak budú hráči mať náladu v ňom pokračovať.

12.
Táto RH je koncipovaná tak, aby bola modulárna pre hráčov a postavy, ktoré sa jej budú zúčastňovať, dovoľujúc "neskoršie zmeny obsadenia". To znamená, že na začiatku nevytvoríme rigidný súbor postáv, ktoré v RH ostanú naveky. Nové postavy sa môžu postupne pripájať do už rozbehnutej partie RH, zatiaľ čo staršie postavy ju môžu postupne opustiť (ak si hráči budú želať trvalý odchod nejakej staršej postavy, dá sa zariadiť ich smrť v nejakej nehode a pod.). Taktiež, akonáhle sa jedna hlavná zápletka začne doznievať alebo dospeje k nejakému akceptovanému záveru, to ešte neznamená, že sa jedna partia RH končí navždy.

Namiesto toho sa hráči môžu dohodnúť na hraní "seriálovým štýlom", kde sú jednotlivé dlhodobo rozbehnuté partie postupne rozkúskované na určité pomyslené "série". Jedna rozohraná partia sa tak po čase môže vrátiť s "novou sériou", ktorá dodá hraniu nádych nového začiatku, ale pritom nadväzuje už na existujúce deje a príbehy, ktorých sa dané postavy (aktívne aj bývalé) zúčastnili. Začiatok novej série je tiež najideálnejším časom na predstavenie nových postáv (hráčskych i nehráčskych) a ich zakomponovanie do nových dejov a udalostí.

Spomínaná nádväznosť zaručuje, že minulosť nie je zmazaná, hráči nemusia zakaždým začínať od piky. Svet naďalej existuje, s postavami, udalosťami a dôsledkami udalostí pridanými v predchádzajúcej "sérii". Platí to aj v prípade, ak sa dané postavy vyskytujú už len ako nehráčske a už nie sú aktívne ovládané hráčmi. Toto všetko prepožičiava svetu tejto RH určitý punc vytrvalosti, nádväznosti a prirodzenej konzistentnosť. Postavy-novoprišelci sa môžu príležitostne stretnúť alebo súperiť s postavami-veteránmi, ktoré obývali hru počas predchádzajúcej partičky či série.

13.
Dôležitá vec pri tvorbe postavy, ktorá má súvis s nádychom celého sveta a tým aj RH, je aj nádych vašej postavy a jeho/jej osobný príbeh. Prosím, pekne vás prosím, nepokúšajte sa vytvoriť samoúčelne nabrúsenú postavu len preto, že môžete. Zamyslite sa nad tým takto: Myslíte si, že by nejaký rozumný zlodejský cech chcel za člena niekoho, kto by sa napríklad pokúšal zo srandy otráviť ostatných kolegov, púšťal sa do bitiek plných brutálneho rozparovania a vytrhávania čriev, znásilňoval iných, obliekal sa skôr po vzore modernej goth či emo mládeže než historickej predlohy, správal sa panovačne k ostatným, a nerobil by nič iné okrem zrádzania kamošov a podrazov na každom kroku ? Hej, myslím si, že členovia zlodejského cechu by neboli ochotní tolerovať vo svojích radoch takú osobu dlhšie než jednu minútu, ak vôbec.

Takže, pri navrhovaní vašej postavy používajte zdravý rozum; vytvorte antihrdinu s koľkými chybami len chcete, ale prosím, vyvarujte sa tomu, aby daná postava bola karikatúrou na spôsob rôznych brakových ultradrsných "hrdinov". Ak môžem znovu zacitovať pasáž z úvodu k jednej online RH, ktorú dávnejšie vytvoril jeden môj anglofónny známy: "Nechcem tu vidieť žiadne psychotické, narušené, über-násilnícke, duševne desivé, atď., postavy. Možno je vaša postava tvrďas, možno je nepríjemná, možno je z času na čas hrozivá… ale aby bola úplný psychoš, to je hneď z voleja vylúčené. Žiadni sérioví vrahovia alebo iné podobné veci. (…) Každý, kto odignoruje toto pravidlo počas tvorby postavy, bude slušne popýtaný, aby ju urobil pekne odznova."

14. 
Dobrá interakcia medzi postavami je v tejto RH kľúčová, rozhodujúca. Tímová práca je vždy vítaná, a je v skutočnosti zásadná pre úspešné zavŕšenie komplexnejších misií alebo questov. Avšak, tímová práca nie je úplnou alfou a omegou hry, pretože určité misie sa zas lepšie zvládajú s prístupom "osamelého vlka". Tak či onak, v tejto RH sa budete veľa zhovárať, budete veľa načúvať, a budete sa s inými veľa dohovárať a handrkovať. Toto platí aj pre váš vlastný okruh spojencov a priateľov, takže budete musieť pravidelne ponapínať vašu šedú kôru mozgovú. S troškou šťastia bude mať tento štýl hrania za výsledok, že prípady obzvlášť dobrej tímovej práce ponúknu hráčom pocit vzájomnej spriaznenosti ich postáv. Ideálne tak, že budete mať dojem, akoby zlodejské postavy vaších spoluhráčov boli zabehanou partiou vo fachu či rovno takou nepísanou rodinou. 

V hre sa nebude zakazovať formovanie pút a priateľstiev medzi postavami, a to aj v prípade, ak ide o hráčovú postavu a nehráčsku postavu. Popravde, niekedy budete ako hráč priamo potrebovať skamarátenie sa s určitými nehráčskymi postavami, aby s vami boli ochotné spolupracovať (najmä ochotne spolupracovať, nielen spolupracovať so zaťatými zubami). Ani romantika nie je v tejto RH vylúčená, ale postavy, ktorých sa týka, by najprv mali utvoriť naozaj blízke a dobré priateľstvo, či už osobné alebo profesionálne (alebo oboje).

15.
Hm, nateraz mi už došli nápady na ďalšie zásady… :-) Ale možno sem (alebo do nejakého neskoršieho článku) ešte nejaké neskôr doplním. Myslím si, že tento zoznam je už dostatočne podrobný a pokrýva väčšinu najväčších problémv, ktoré by mohli nastať pri hraní tejto RH.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára