utorok 16. decembra 2014

O čo pôjde... (alias Namiesto predslovu)


Keď som bol mladší, jedným z mojích svojskejších koníčkov bolo navrhovanie a výroba stolových hier. Niektoré z mojích výtvorov sa mi úspešne podarilo zachovať až dodnes, hoci sa nad mojou detskou tvorivosťou dnes skôr už len pousmejem.
 

 
Začal som jednoducho, tvorbou derivátov človečka. Veľmi rýchlo som sa však posunul k vytváraniu mojích vlastných "dobrodružných človečiek", ktoré mali často mierny nádych rolových hier, alias RPG. Prirodzene, bolo to všetko veľmi zjednodušené a primitívne: Figúrky z človeče putovali po mnou nakreslených políčkach, pomedzi mnou nakreslené sprievodné ilustrácie prostredí, sem-tam našli nejaký poklad, sem-tam nejaký čarodejný predmet či pomôcku, sem-tam nejakú tú zbraň (s ktorou sa mohli brániť len pár kôl, také bolo moje detsky prezieravé pravidlo na zabránenie nudy). Niektoré moje neskoršie "dobrodružné človečká" boli už sofistikovanejšie, pribudli napr. jednoduché rébusy a hádanky, ktoré hráč potreboval počas putovania rozlúštiť. Viaceré neskoršie projekty dokonca upustili od vzorca "hrdina ide na výpravu a pátra po poklade" a boli zameraním v podstate náučné - jasne si napríklad spomínam na "zemepisné človečko", v ktorom hráč spoznával rôzne prírodné regióny Zeme a odpovedal na určité faktografické a tvorivé otázky. Nápadov a námetov pre moje veselé hobby som mal určite dosť... Na dlhé, dlhé roky som však tento koníček zanechal.

Od začiatku tohto desaťročia sa vo mne znova prebudil onen dávny záujem. Pravda, už v podstatne dospelejšej, zrelejšej, vzdelanejšej forme. Hoci som za posledné štyri roky spísal niekoľko nápadov na nové stolovky, zatiaľ som sa dlhodobejšie k žiadnemu nevrátil. Spokojne mi zatiaľ oxidujú v útrobách zásuviek a na pevných diskoch. Toto leto však prinieslo určitý prelom, a vcelku sa z neho teším. Pred niekoľkými mesiacmi som totiž začal smelo a dosť entuziasticky pracovať na novom RPG. Pracovať relatívne pravidelne, vo voľnom čase. Nielen príležitostne zapísať pár nápadov a potom na všetko takmer zabudnúť, ale riadne, pravidelne rozvíjať a prehlbovať námet.  

Momentálne som dosiahol bod, kedy sa mi nazbieralo už cca 100 strán prevažne prehľadných a zrozumiteľných poznámok. Už tu nejde o námet, ktorý možno celé roky nechám odpočívať, kým s ním niečo urobím. Veci sa vážne pohli dopredu a začínam mať dôveru v tento projekt. Samozrejme ma to teší. A práve preto spúšťam aj tento menší blog.

----

Nie, tento blog nebude akousi výstavnou skriňou o vývoji môjho RPG. Práve naopak, bude to taký všehochuťový zápisník zameraný na rôzne témy a problémy späté s prípravou tohto herného projektu. Môj úmysel je prostý: Chcem vyvinúť dobrú, zaujímavú a (pokiaľ možno) neokukanú stolovku,  ktorá si nejaké to hráčske publikum už nájde. Nerobím to z povinnosti, ani pre peniaze, ani v snahe si niečo dokázať. Chcem na tom pracovať jedine tak, ako na každom správnom koníčku - pomaly, trpezlivo, s láskou. A chcem sa s vami pravidelne podeliť o moje nápady a zamyslenia sa nad rôznymi témami, s ktorými sa pri vývoji tejto hry stretávam. 

Rád si vypočujem aj nejakú tú konštruktívnu kritiku a návrhy, takže sa neostýchajte a pokojne mi k jednotlivým článkom napíšte aj nejaké odozvy. Bez nich bude tento blog mať len polovičnú hodnotu. Mojou jedinou podmienkou je, aby ste sa držali vnútri medzí slušnosti a aby ste písali k veci. Rozvláčne diskusie na tomto blogu nemajú miesto.


----

Ale určite už máte nachystané kadejaké otázky...


"Jasné !"
Hmmm, tak FAQ/ČKO. Dobre, poďme na vec !

"Žáner ? Toto je fantasy, či science fiction, či..."
...no, tak trochu aj-aj ! "Science fantasy" na to ako označenie celkom dobre sedí.

"Ale čo !"
Je to dané do veľkej miery tým, že svet hry je síce fantazijný (a inšpirovaný rôznymi aspektmi reálnych dejín), ale po vedeckej a technologickej stránke v ňom už pomerne dlho prebieha bádateľská aj priemyselná revolúcia. Nie je to teda nejaký stereotypný statický stredovek alebo neurčitý dávnovek, ale svet, kde istá miera vývoja (nechcem to nasilu nazývať "pokrok") prítomná je a neostáva stáť na mieste. Taktiež, podobne ako v reálnom svete a reálnych dejinách, tento svet je nerovnako rozvinutý. V niektorých oblastiach je miestne obyvateľstvo približne na úrovni porovnateľnej s druhou polovicou 19. storočia, kým mnohé (hlavne odľahlejšie) kraje ešte stále žijú rovnakým životným rytmom, aký mali aj pred niekoľkými storočiami (aj tento rytmus však prechádzal a prechádza zmenami - v tomto svete nič nie je úplne statické). Je to svet á la "starožitné vynálezy a prefíkaná alchýmia, električky a mýtické zvery". Dochádza v ňom k zaujímavým stretom a kontrastom medzi starým a novým.


"O čom teda bude tvoja hra ?"
Ako sa tak rozhliadam po svete papierových i počítačových rolových hier, jeden námet tu vážne absentuje, čo sa dôstojného spracovania týka... RPG, ktoré sa bude zameriavať primárne na profesionálnych zlodejov a zlodejinu.

"Tak super ! Budem sa nebadane zakrádať v mojom oceľovom plátovom brnení a nebadane drviť ľuďom hlavy päťstokilovým vojnovým mlatom s ostňami !"
Pŕŕŕ, pŕŕŕ, pomaly. Brnenia, mlaty ? Erm, nie. Ľutujem, ale toto RPG plánujem ako určitú antitézu takéhoto prístupu. Namiesto družiny bojovníkov a čarodejov, ktorí vandrujú krajom a občas dotlčú mečmi, papekmi a kúzlami zbojníkov, mátohy alebo ozbrojencov, prípadne vyrabujú nejakú pokladovú jaskyňu či kobku-hrobku, by som sa chcel zamerať na nebojový prístup k hrateľnosti.

"Hm, no dobre. Ale čo si pod tým predstavuješ ? Iba zakrádanie ?"
Nielen to. Nechápte ma zle, v niektorých prvkoch bude aj táto hra trošku podobná mnohým klasickým RPG. Bude v nej aj určitá možnosť bojovať. Budete v nej môcť nachádzať stratené poklady a tajomstvá, v určitých situáciách. Ale nebude to gro, tobôž nie hlavná náplň. Podstata je taká, že z hry nechcem robiť akčnú rúbanicu plnú štylistických, herných a naratívnych klišé.

Zameranie hry bude na tri hlavné aspekty:
- na zakrádanie
- na prieskum/poznávanie
- na dialógy/diplomaciu
Ani jedna z týchto stránok nebude podcenená, všetky považujem za rovnako zásadné.

A ak máte nejaké nápady alebo návrhy, ktorými by ste chceli prispieť, rád si ich vypočujem.

"Čo hráčske postavy ? Ako to s nimi bude ?"
Všetky hráčske postavy budú z relatívne úzkej spoločenskej skupiny profesionálnych zlodejov. Napriek zdanlivo obmedzenému záberu tu možností bude veľa. Budete si môcť vybrať prístup osamelého vlka, založiť určitý klub s vašími zlodejmi-kolegami alebo dokonca zorganizovať a riadiť celý jeden tajný zlodejský cech.

"Neznie to najhoršie. Ako je to s jednotlivými dostupnými činnosťami ?"
Žiaden strach, bude z čoho vyberať. Budete môcť vreckárčiť, hľadať poklady, vykrádať peňažné, múzejné či kultúrne inštitúce, brániť sa konkurencii iných zlodejov či hrozbe podsvetia, pohybovať sa v biznise pašeráctva, špehovať jednotlivcov alebo skupiny podľa potreby, atď., atď.

"Čo technická stránka hry ? Bude to niečo á la Dračák ?"
Viac-menej neokukaný prístup plánujem nielen pri námete. Samotné hranie je koncipované tak, aby bolo sústredené na príbeh, dialógy, prieskum a pátranie, pohotové a šikovné rozhodovanie sa. To všetko bez nejakej prehnanej matematiky, ale aj bez závislosti od hracej kocky. Ak mám byť úprimný, pre mňa je "Dračák" do veľkej miery... príliš človečkovský. Chcel by som skúsiť niečo naratívnejšie založené a plynulejšie sa odvíjajúce. Niečo, kde sa hráči nebudú musieť 10-30 minút prehrabávať cez rôzne veľké hárky papiera a oháňať sa niekoľkokrát po sebe hracími kockami. Hoci tam budú základné rysy stolovky, chcel by som naozaj vyskúšať trochu iný prístup než výpočtový večierok zaobalený do zdania príbehovo zameranej hry (lebo bohužiaľ, mnohé RPG prevzali tento myšlienkový neduh od "Dračáku").

"Jáááj, si ty ale avantga-oný... Nestačilo by len skopírovať šablóny toho, čo existuje ?"
Ale kdeže, nie som avantgardný. Len mám rád trochu kreativity, formálnej aj obsahovej. Plus, rolové hry existujú aj v čisto verbálnej a textovej podobe, bez akýchkoľvek pomôcok. Respektíve, len s minimálnymi pomôckami, napr. bez spomínaných hracích kociek.

"Čo názov pre hru ? Máš už nejaký ?"
Mám: Príležitosť robí zlodeja.

"No dobre, ale to je už oficiálny názov ?"
Nie, je to nateraz názov navýsosť pracovný, dočasný. V anglickej jazykovej mutácii tohto projektu som ho pokrstil Thick as Thieves, podľa známeho anglického frazeologizmu. V slovenčine také spojenie nemáme, ale Príležitosť robí zlodeja mi momentálne štimuje. V každom prípade, ak prídem na nejaký lepší, určite vám dám vedieť a upravím aj všetky hlavné nadpisy, v ktorých sa ten súčasný vyskytuje. Ak chcete, môžete mi poslať nejaké vlastné návrhy pre iný názov. Jediné, o čo vás prosím je, aby bol výstižný, odrážal tematiku, mal určitú vtipnosť (povedzme slovnohračkovú) a nebol zbytočne dlhý (stručnosť je mnohými nedocenená vec).

"No dobre... Ale prečo Melzanský hlásnik ?"
Melza je meno veľkej, starobylej a rozvinutej metropoly a jej eponymného mestského štátu, ktoré slúžia ako primárne javisko celej hry. Keď hovorím primárne, nemyslím tým jediné. Melza neexistuje vo vákuu. Nachádza sa v centrálnej časti kontinentu menom Aporue a jej štát je obkolesený viacerými lokálnymi krajinami. Samotné teritórium Melzy tvorí aj okolitý vidiek a jeho sedem dedín a dve menšie mestečká, ktoré dopĺňajú usadlosti štátiku. Ten hraničí na jednej strane s miestnym horským pásmom a jeho predhorím/podhorím, a na strane druhej s veľtokom rieky Melza, podľa ktorej sú mesto aj štátny útvar pomenované. (Spomínaná rieka je "napoly Dunaj, napoly Dneper, obe na drogách".) Samotné meno Melza sa, v závislosti od koho z miestnych sa opýtate, vyslovuje buď s obyčajným slovenským "z" alebo s nemeckejšie znejúcim "z ako c" - môžete teda mesto nazývať Melza aj Melca.

"Aporue, Aporue..."
Prečítajte to meno odzadu. Ale áno, svoje fóriky ktovieako neskrývam. 

"Čihííííí, ty si ale fiškus !"
Na moju obranu dodám, že ten fórik má aj hlbšie kreatívne korene: Obdoba krajov a krajín starého kontinentu, ktoré sú v reálnom svete na východe, sú v tomto svete obrátene, teda na západe. Prečo ? Lebo okrem iného ma štve otrepaná konvencia fantasy autorov pchať oceán vždy na ľavú stranu mapy... Čo už so mnou. ;-)

"Nakoľko sú kultúry tohto sveta založené na tých z reálnych dejín ? Len kopíruješ a meníš názvy ?"
Úprimne, jedným z mojích hlavných cieľov bolo dozrieť na to, aby som len tak nevzal napr. Francúzov, trošku im obmenil meno a potom sa už len zviezol na existujúcich kultúrnych detailoch sťa kozák po ukrajinskej stepi. (Keď to už spomínam, jednou z kultúr sú aj pseudo-kozáci. O tom potom.) Od úplného začiatku som si zaumienil, že jednotlivé fiktívne národnosti a ich štátne útvary síce založím na určitých reálnych predobrazoch, no ich jednotlivé kultúrne a historické detaily budú kombináciou čŕt, aké v reálnom svete stotožňujeme s viacerými odlišnými národnosťami. Pochopiteľne, mal som stále na pamäti, že takýto prístup potrebuje určitú triezvosť, a tak som sa zároveň vyhýbal prehnaným alebo rovno absurdným kombináciám. Skôr som hľadal príbuzné a podobné črty a zázemia medzi existujúcimi historickými kultúrami a národnosťami a snažil sa o vhodné a plynulejšie kombinovanie. Napríklad mám jednu krajinu, ktorá svojím nádychom, architektúrou a dejinami pripomína najmä pobaltské štáty, ale zároveň má v sebe aj niečo z nizozemských provincií obdobia raného novoveku. Samozrejme, jedno z tematických spojív medzi týmito dvoma odlišnými kultúrnymi základmi je téma obchodovania po mori a zámožných prístavných miest. Podobnosti tu však existujú aj medzi terénmi oboch reálnych predobrazov (rovinaté krajiny, veľa pobrežných ostrovov), atď., atď.

Niekoľko príkladov aporuejských štátov: Zjednotené kráľovstvo Lengélia, Segalímska kupecká republika, Ursanské cisárstvo, Sillamský sevaranát, Montoverdská konfederácia, Veľkovojvodstvo Metsämaa, Horná Lokýtia, Dolná Lokýtia, Republika Dumnonských ostrovov a Aethelie, Karantské kráľovstvo, Hajtmanát, Kniežatstvo Trinitia, Hrímlandske spoločenstvo... No, a potom samotná Melza, a viaceré ďalšie mestské štáty a štátiky kontinentu. Nemám ešte všetky biele miesta na mape vyplnené, ale už sa k tomu pomaly schyľuje. Ostáva ešte pár väčších krajín a danú fantasy Európu budem mať v podstate pokrytú.  

"Tak dúfam, že nám tie krajiny a ich obyvateľov postupne predstavíš !"
Samozrejme. ;-) Veď to je koniec-koncov jeden zo zámerov tohto blogu. Nebudem predsa písať iba o technickom vývoji hry. Dôležitý je tu aj jej fiktívny svet a fakt, že musí pôsobiť živo, zaľudnene a vierohodne. 

"No a aké sú v tomto svete oné... rasy ?"
Eh-eh-ehem... Prosím vás, v tomto svete už pomaly ale isto bujnie vedecká a priemyselná revolúcia. Zahoďmeže teda to obstarožné fantasy názvoslovie a nazývajme veci pravým menom, po vzore miestnych prírodovedcov: Druhy, nie rasy.

K skladbe mysliacich bytostí v Aporue: Ľudia sa tu vyskytujú v dvoch základných poddruhoch a v jednej hybridnej forme, ktorá je v podstate reprezentovaná miešancami tých prvých dvoch. Navyše, jeden z tých dvoch poddruhov má ešte dva relatívne odlišné spoločensko-kultúrne variety. Ostatné druhy sú rôzni humanoidi. Väčšina z nich má predobraz v niektorých menších druhoch zvierat, najmä cicavčích druhov. Ak vzdycháte, že zase niekto použil mačkovitých či psovitých humanoidov vo fantasy svete, ste na omyle. Schválne som sa zameral na kreatívnejšie voľby, aj keď nie načisto prehnané. A spomínaní "zveroľudia" nie sú výlučne cicavčí: Objavujú sa tu dva druhy kôrovčích humanoidov (!) a ľuďom je zas vzhľadovo najpodobnejší druh so zelenkavou pokožkou, ktorý pripomína vodníkov z legiend a rozprávok, no má o čosi strašidelnejší (i keď nie desivý) výzor. Jedno je isté: Elfov, orkov a iné fajty miliónty raz opajcované z Tolkienových diel tu nájsť nenájdete. Nepreháňal som to so svojráznosťou jednotlivých druhov, ale pevne verím, že v nich nájdete dostatok originálnych ťahov keď vám ich v najbližších príspevkoch predstavím.

"Keď už slovíčkarime... Nejakého Dungeon Mastera tam voľakde máš ?"
Mať mám, ale používam pre neho terminus technicus Rozhodca. (V anglickej mutácii "Referee".) Čo vám budem hovoriť, nemám ktovieaké nadšenie pre prehnane farbisté tituly... 

"Teraz už fakt slovíčkariš..."
Čit, muha špi ! Ehem... Pri Rozhodcovi z tohto RPG je podstatný fakt, že nielen dozerá na pravidlá a melie jeden opis prostredia za druhým pre potreby hráčov, ale slúži aj v podstatne väčšej miere ako plnohodnotný rozprávač. Každý jeden príbeh či misia odohrávajúce sa v hre má od neho hojné, ale úsporné naratívne vstupy. Hádam vás poteší fakt, že hoci má za úlohu hráčov sem-tam usmerňovať, nerobí to zbytočne okato. Náznaky dostanete, ale každý bude musieť použiť vlastnú hlavicu-makovicu, ak bude chcieť niečo rozriešiť.

"Riešiť, riešiť... Keď spomínaš, že bojovanie bude skôr len doplnkom, znamená to, že nebudeme môcť všetko vyriešiť len násilím ?"
To si píšte ! Jednou z point tejto hry je hráčov trochu potrápiť a prinútiť ich skúšať iné riešenia problémov, prekážok či hrozieb než len klasické "zatnem/strelím do toho". Zameranie na zakrádanie sa, vyjednávanie s postavami, a prekabátanie strážnych/bezpečnostných opatrení priamo nahráva na povzbudenie hráča k tomu, aby uplatňoval tú vecičku, ktorú si nosieva v lebke.

"Počuj... Ak sa ti toto podarí dokončiť a naživo otestovať, vydáš to niekedy aj oficiálne ?"
Ale no, to je zatiaľ len hudba budúcnosti ! A ja nechcem zbytočne predbiehať. Nie som z tých. Najprv si musím byť istý, že budem mať zmysluplne dokončenú a odskúšanú podstatnú časť hry, potom sa už uvidí... Nebránim sa predstave, že hra bude raz oficiálne vydaná/sprístupnená hoci aj zdarma (v slovenčine aj angličtine), no pod podmienkou, že každý bude rešpektovať môj copyright. 

"Máš nejaké inšpiračné zdroje ?"
Samozrejme ! A kopu. Historické, literárne, filmové, herné... Keby som mal všetko vymenovať, chvíľu by to trvalo. Väčšinu z nich tu uvádzam skôr na priblíženie atmosféry tohto sveta, jeho postáv a príbehov. Z literárnych vplyvov by to bol Terry Pratchett a jeho legendárna séria Discworld (odmietam to nazývať Zeměplochou/Plochozemou), ale aj diela klasikov low fantasy, najmä Fritza Leibera a pod. Celkom nezapriem aj určité dotyky onoho neforemného kĺbka svojskosti menom New Weird. Z herných vplyvov sú pre mňa zďaleka najvýraznejšími dva: Arcanum : Of Steamworks and Magick Obsura a stará dobrá séria Thief (apropo, v mojích očiach nie tak dávny reboot toho druhého mena  nejestvuje). Filmové inšpirácie sa na nejaké fantasy či SF veľmi neobmedzujú, skôr som sa inšpiroval najrôznejšími klasickými detektívkami, dielami film noir alebo filmami o lúpežiach. Čo sa existujúcich stolných RPG týka, asi najväčší vplyv na mňa mal starší projekt Seventh Sea, ktorý je náturou a tematikou môjmu dielku hádam najbližší.

"No, tak si počkáme na najbližšie články."
Dúfam, že nesklamem. Ľutujem, ak sa  články budú zdať niekedy tematicky rozlietané - pri tomto blogu musíte mať na pamäti, že je to skutočne skôr denník vývojára, než akákoľvek úhľadná výkladná skriňa. Určitý tvorivý neporiadok tu teda bude, ale pokúsim sa mu dodať tvárnosť prostredníctvom zaradzovania do rubrík a prostredníctvom tagov, atď. Hádam si k sebe už nejako nájdeme cestu. Začiatky sú ťažké, ale verím, že ich čoskoro budeme mať za nami a budú sa tu pomerne pravidelne objavovať zaujímavé veci. Ja som prevažne textovo zameraný autor, ale ocitnú sa tu i nejaké tie výtvarné návrhy robené mnou buď na počítači alebo formou kresieb. (Ktovieaký umelec nie som, ale dám si v rámci možností záležať.)

----

Poďakovanie

Skôr, než sa v najbližších týždňoch a mesiacoch vrhnem do písania ďalších článkov, chcel by som sa na začiatok poďakovať všetkým, ktorí mi chtiac i nechtiac, hlbšie i povrchnejšie doteraz poradili ohľadom niektorých aspektov tohto projektu.

Najviac spomedzi všetkých sa chcem poďakovať Anete Čižmárikovej alias Riddick, ktorá pred viac ako tromi rokmi poskytla prvé nepriame popchnutie smerom k tomuto nápadu. Považujem ju preto za čiastočnú spoluautorku. Riddick, máš to u mňa. :-)


----

(C) Peter Molnár 2014

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára